Bibliografie
Bannink, F. P. (2016). Waarderend leren: Positieve psychologie en oplossingsgericht werken in onderwijs en hulpverlening. Academic Service.
Batstra, L. (2021). Is er toekomst voor ADHD? De Psycholoog, 56(6), 10-15.
Beumer-Peeters, C. (2018). Mission Possible: Kids' Skills voor jongeren (2e herziene editie). Boom.
Bloomquist, M.L. & Schnell, S.V. (2002). Helping children with aggression and conduct problems. New York: The Guilford Press.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.
Covey, S. R. (2011). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap: krachtige lessen in persoonlijke verandering (2e druk). Business Contact.
Crone, E. (2013). Puberhersenen in ontwikkeling. Academia.edu. https://www.academia.edu/4888081/Puberhersenen_in_ontwikkeling
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention (2nd ed.). The Guilford Press.
Dehaene, S. (2020). How we learn: The new science of education and the brain. Penguin Books.
De Wachter, D. (2019). De kunst van het ongelukkig zijn. Lannoo.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
Diamond, A. (2016). Executive functions @ the simms/man institue think thank. Geraadpleegd op 21-02-2025. https://www.youtube.com/watch?v=39BYyfr3SeY
Doebel, S. (2020). Rethinking executive function and its development. Perspectives on Psychological Science, 15(4), 942-956.
Dweck, C. S. (2011). Mindset: De weg naar een succesvol leven. Amsterdam: SWP.
Eelderink, G., Abma, T., & Leyerzapf, H. (2019). Participatief actieonderzoek: Principes en praktijken van onderzoeksprocessen met mensen, in plaats van op mensen. Coutinho.
Fontys. (z.d.). Leerlingen aan het woord. Geraadpleegd op 4 december 2024, van https://www.fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Opleidingscentrum-Speciale-Onderwijszorg-OSO/Passend-leren-omgaan-met-uitdagend-gedrag/Leerlingen-aan-het-woord.htm
Gijzen, W., Van Bergen, A., & Koot, S. (2018). Opbrengstgericht werken aan gedrag: Met het schooloverzicht als betekenisvol ankerpunt. Masterclass Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Geraadpleegd via https://www.masterclassopo.nl
Givvin, K. B., Stipek, D. J., Salmon, J. M., & MacGyvers, V. L. (2001). In the eyes of the beholder: Students' and teachers' judgments of students' motivation. Teaching and Teacher Education, 17(3), 321-331.
Hattie, J. (2003). Teachers make a difference: What is the research evidence? Australian Council for Educational Research (ACER) Research Conference, 2003, 1-17.
Hiskes, A. (2023). Het sociaal en het medisch model. Niet over ons, zonder ons. https://nietsoveronszonderons.nl/wp-content/uploads/2023/04/Het-sociaal-en-het-medisch-model_DEF.pdf
ICM. (z.d.). De Roos van Leary: het doorbreken van communicatieproblemen. Geraadpleegd op 20 februari 2025, van https://www.icm.nl/extra/roos-van-leary
Jolles, J. (2016). Het tienerbrein: Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam University Press. 7
Klasse. (2018, 8 maart). Exit ticket: weet snel of je les haar doel bereikt. Geraadpleegd op 20 februari 2025,van https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket/
Klasse. (2019, 1 oktober). Zelfsturing in de klas: 11 tips. https://www.klasse.be/195684/zelfsturing-in-de-klas-10-tips/
Klasse. (2019, 30 oktober). Trek-je-plan: poster voor zelfsturing in de klas. Geraadpleegd op 20 februari 2025, van https://www.klasse.be/195053/zelfsturing-posters-trek-je-plan/
Kleinjan, M. et al. (2020). Geluk onder druk? Onderzoek naar het mentaal welbevinden van jongeren in Nederland. Den Haag/Utrecht: Unicef Nederland/Trimbos-instituut.
Kolijn, J., & Boer, J. de. (2019). Psychische diversiteit. Tijdschrift voor Orthopedagogiek.
Mathyssen, M., & Gevaert, J. (2022). Elke leraar zorgleraar in het basisonderwijs. LannooCampus.
Marzano, R. J. (2003). What works in schools: Translating research into action. ASCD.
Mitchell, D. (2022). Wat echt werkt: 29 evidence based strategieën voor het onderwijs (4e herziene druk). Uitgeverij Pica.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100.
Omer, H. (2011). Nieuwe autoriteit: Samenwerken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving. LannooCampus.
Open Up! (2021). Openhartig Classic [Kaartspel]. Open Up!.
Rigter, J. (2020). Invloeden op de ontwikkeling van kinderen. In Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen (pp. 57-94). Coutinho.
Pameijer, N. (2017). Uitgangspunten handelingsgericht werken. Acco Learn.
Sankalaite, S., Huizinga, M., Dewandeleer, J., Xu, C., De Vries, N., Hens, E., & Baeyens, D. (2021). Strengthening Executive Functions and Self-Regulation Through Teacher-Student Interaction in Preschool and Primary School Children: A Systematic Review. Frontiers in Psychology, 12: 718262.
Schuit, H., de Vrieze, I., & Sleegers, P. (2011). Leerlingen motiveren: een onderzoek naar de rol van leraren. Ruud de Moor Centrum - Open Universiteit. https://rdmc.ou.nl
Schuman, H. (2010). Inclusief onderwijs - Dilemma's en uitdagingen. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
SLO. (2023, januari). Ontwikkellijn sociale en emotionele vaardigheden. SLO.
Smidts, D. (2018). Zelfsturing in de klas: Aandacht, executieve functies en rust. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
Stevens, L., & Bors, G. (2010). De gemotiveerde leerling. Garant.
Surma, T., & Vanhoyweghen, K. (2017, November 8). Met deze 6 leerstrategieën leren je leerlingen beter. Klasse. https://www.klasse.be/111613/6-leerstrategieen-leerlingen/
Teacherspayteachers. (z.d.). SEL Check-in: Puppies. Geraadpleegd op 20 februari 2025, van https://www.teacherspayteachers.com/Product/SEL-Check-in-Puppies-6710700
Van Buurt, A., Teeuwisse, E., & Timmermans, N. (2022). Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Pica.
Van der Veen, T., & van der Wal, J. (2021). Van leertheorie naar onderwijspraktijk (7e druk). Noordhoff Uitgevers.
Van Meersbergen, E., & De Vroedt, B. (2018). Van houding naar handelen: Visie op sociale en emotionele competentieontwikkeling van leerlingen. Fontys OSO.
Van Meersbergen, E., & Jeninga, J. (2012). De ecologie van de leerling: Een systeemgericht model voor het onderwijs. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 51(4), 175-185.
Vansteenkiste, M. (2010). Hoe we kinderen en jongeren kunnen motiveren: Toepassingen van de zelfdeterminatietheorie. Caleidoscoop, 22(1), 6-15.
Van Swet, J., Munneke, L., Diemel, K., & De Keijzer, H. (2022). Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs (2e druk). Boom.
Van Zundert, R. (2023, maart 28). Positive education: Gelukkige leraren zorgen voor gelukkige leerlingen. Klasse. https://www.klasse.be/205818/positive-education/
Verstegen, R., & Lodewijks, H. (2018). Vragenlijst pedagogische stijl. Aanvullend materiaal bij Interactiewijzer (10e herziene druk). Interactiewijzer.
Vlaams Instituut Gezond Leven. (z.d.). Check-in. Gezond Leven. https://www.gezondleven.be/happysnacks/checkin
Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2005). Two decades of research on teacher-student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1–2), 6–24. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2006.03.003
Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2008). Vragenlijst interpersoonlijk leraarsgedrag. Werkdocument gebaseerd op de Roos van Leary.
Wubbels, T., den Brok, P., Claessens, L., Mainhard, T., & van Tartwijk, J. (2024). Klassenmanagement vanuit een interpersoonlijk perspectief. Telos Uitgevers.